19 February 2009

4 jam 45 min

7 pound

Smlm bile dh boring dok, cangkung, brdiri, baring balik, pusing satu umah,and kunyah roti aku dok dpn komp then tgok movi. Agk sbok ari2 yg sblomnye ari nie bru r nk rht skit. Tgh bkk folder movi jumpe movi brtajuk 7-pound, agk best jgk cite nie, tp xde feel sgt tnpe bntuan subtitle n sound quality yg xbpe nk bgos.

Cite nie start jer dh trase boring nye. Smpai trtido aku dibuatnye, pas2 bgun ulang lik tgok. 3 kali kot aku wat cam2. Cite nie megisahkn si ben thomas, yg pale otk trgangu akibat mmkirkn kemalangan yg brlaku thrhadapnye juge tlh mgorbankn bini die dan 7 org yg xdikenali. Kerane berslh xtrhinga die cube mmbnh diri, tp sblom die bnoh diri die merancang unt mnderme organ2 pntgnye kpd org yg btol2 memerlukn nye. Spnjang citer nie dhabiskn unt mencari org2 yg berhak unt mndpt organ die dgn menyamar menjadi ejen IRS. Si ben xcam ner leh plak jtoh cinte ngan candidate yg nk diberikn organ nye, part nie yg boring. Nk tau organ2 ape yg diberi n kpade sape.. tgok sndiri.

Pde pndpt aku cite nie punyai suasana yg boring krane kurang script n muzik pon xbrape byk, kebayakan nye memainkan mimik muke si ben n actor2 nye yg menujukan situasi yg dialaminye. Lau korang tgok citer nie mesti blur dr awl ttp sgaleny trjawab di babak klimaks nye. Bg aku citer nie ok r, still consider nk jd feveret or x...



Kes pelik benjamin button.

Sebaik jer aku bkk cite nie.. Mate aku trtumpu kpade total time nye, 2 jam 45 min.. pergh lame gile, ni leh cair kerusi ni, tapi unt mengelakan cair aku baring ats katil si omar nie. Citer pon mule..

Bermule ngan org tue atas katil yg tnat nk m****s dh nie, kemudian meminta ank pompuanye mereading kn satu diari misteri. citer si benjamin butang pon mule. Si BB nie lahir xnormal, lhr2 jer muke or condition fizikal cam org tue. Si bpk die Mr toke butang nie trkejot then buang die kat uamah org tue (mmg elok lh tu). Si negro yg puyai umah org tue tu pon jumpe n jage lah die smpai lah die bsr. Sepnjg die membsr org sume pikir yg die akn mati, tetapi yg berlaku sbaliknye. Semakin die besar semakin mude die. Dipertegahan cite menceritakn pegembaraan die spjng die mmbsr dn kodisi or fizikal die yg makin mude. Drpde kulit gedot ke kulit licin cam aku, dari bongkok ke lurus bendol. Selebihnye tgok r sendiri. Cite diakhirkan kn dgn keadaan die semakin tue umur, semakin mude fizikal nye or senang cite semakin jd menjadi bayi. Bab paling touching dlm citer nie adelh bile sedikit demi sikit die lupe ttng diri die, org yg dikenali, camne nk ckp, camne nk jln sehinga lh die mati dlm keadaan bayi.


Pd pndapat aku citer ni adlh antre trbaik pernah aku tonton. Ni lau tgok lam wyg mmg meleleh nie. Dinspirasi dari short story F. Scott Fitzgerald thn 1921, most of story line diolah dn ditambah.Kisah nye xdelh pelik sangat same jer cam kehidupan manusia nie, tapi care die meyampai kn nye yg unik. Basically cite nie nk meyampaikn kehidupan kite nie akn berakhir seperti mne kite celik mate didunia ni. Ye la, kecik kte xreti jln, brcakap, megigat dn lain2, bile dh tue mende yg same gak akn berlaku sprt mne kite lhr dn next mati. Satu ending yg akn berlaku kpade setiap yg hidup.



" I figured out one thing. If you're growing older or getting younger it really doesn't make any difference. Whichever way you're going you have to make the most of what this is.

Along the way you bump into people who make a dent on your life..
some people get struck by lightning..
some are born to sit by a river..
some have ear for music..
some are artists...
some swim the English Channel...
some know buttons...
some know shakespeare...
some are mothers..
and some people can dance... "

p/s: lau nk cite nie cari aku...

No comments:

Post a Comment